party party!! En stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu party party!! En stage... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu

party party!! En stage...

Door: Anouk Smeets

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, daar ben ik weer!
Ik krijg van zoveel mensen te horen: En doe je nog wat aan school of ben je alleen maar aan het feesten?
Nou ik kan jullie vertellen dat ik vorige week ben begonnen met stage, eindelijk! Ik ben begonnen bij het bureau voor dak- en thuislozen zoals de bedoeling was. Ik heb de eerste week stage erop zetten en het bevalt prima. Hele ervaring om in deze organisatie en met deze mensen te werken. In het begin waren de meeste cliënten wat afstandelijk naar me, maar nu ik een aantal keer domino (hun favoriete en volgens mij ook enige spelletje) met ze te hebben gespeeld vinden ze me toch wel aardig.
Even over de stageplek: Er zijn zo'n 25 mensen die er slapen en op de accomodatie verblijven en daarnaast nog gemiddeld 35 mensen die 's morgens en 's avonds eten en drinken komen halen en zich af en toe eens douchen. Ik ga mijn onderzoek richten op de dagbesteding van de mensen die er de hele dag zijn en dus ook blijven slapen. Ik kan zeggen dat het best een triest gezicht is wanneer je de hele dag gaat kijken naar de mensen. De meeste zitten maar wat op een stoel of liggen er futloos bij, een zombiefilm is er niks bij. Ik merkte ook al snel dat er niet heel veel met de cliënten wordt gedaan, logisch ook dat deze mensen hun motivatie en energie kwijtraken. Dus vorige week ben ik vaker tussen de cliënten buiten gaan zitten om een spelletje met ze te spelen en een praatje te maken (terwijl de begeleiders vrijwel altijd binnen blijven zitten). Het was wel leuk om te zien dat deze mensen toch wel konden lachen, energie in zich hadden en heel veel in hun rugzakje hebben om over te vertellen. Ik vind het echt mooi om te zien dat ze mijn aandacht voor hen waarderen en ze ook laten merken dat ze blij zijn dat ik er ben. 1 meneer was zo blij met me dat hij me kwam vertellen dat hij over me gedroomd had.. Ik heb maar niet verder gevraagd waar die droom over ging want volgens mij krijg ik dan nachtmerries!! ;)

Verder heb ik afgelopen week wat slecht nieuws gekregen over mijn oom. Heftig hoor als je op zo'n afstand van je familie zit en er niet helemaal voor elkaar kan zijn. Gelukkig ben ik wel goed opgevangen door de lieve mensen hier en heb ik superveel lieve berichtjes vanuit NL gekregen, waardoor het ook wel weer goed gaat met me.
En dan is natuurlijk zaterdag mijn vader aangekomen! Super leuk maar ook een beetje raar. Ik had namelijk op zondag met hem afgesproken bij een tentje om wat te eten. Ik was daar aan het wachten en opeens komt dan je vader aanwandelen. We hebben een topavond gehad, veel verteld, heerlijk gegeten (en bier gedronken).

Nu is het wel weer tijd voor de feestjes en alle leuke dingen die ik hier mee maak. Vorig weekend had ik een echt luxe weekendje! Op vrijdag hadden we even meidenavond, zijn we bij ons thuis wat gaan drinken en kletsen en erna gaan feesten in Touché. Na het feesten nog met Veerle en Jana bij ons thuis gezeten en hebben we de zonsopgang nog even bekeken (tja, moet je ook eens gedaan hebben toch). De dag erna hadden we een poolparty bij iemand thuis. Mijn god, wat een huis had die vent! Ofja huizen, hij had er namelijk 3 naast elkaar. Het zwembad was ook heerlijk, het eten was prima en de bad was goed gevuld (en na ons bezoek weer wat geleegd).
Op de zondag zijn we met een boot + jetski de surinamerivier opgegaan, echt een heerlijke dag! lekker wat drinken, eten, chillen, zwemmen en jetskiën. Ik had me al goed ingesmeerd, maar toch wel goed verbrand. Kortom, weer een heerlijke dag gehad.
Afgelopen weekend hadden we een feestje in de jungle; stout in het oerwoud! De bedoeling was om met een busje het oerwoud in te rijden daar te feesten, te slapen en te ontbijten. Toen we op de plek van bestemming aankwamen moesten we onze hangmatten op gaan hangen. De hutjes waren al vrij vol dus ik besloot met Jana dat we onze hangmatten gewoon tussen de bomen en in de openlucht zouden hangen. Toen dat eenmaal gedaan was (door de helpende mannen) zijn we gaan feesten. Het was wel oke, maar niet helemaal mijn muziek. Blijkbaar vonden andere mensen het leuk om van die softe house op te zetten waarbij je niet hoort wanneer een liedje nou is afgelopen omdat ze allemaal hetzelfde klinken. Dansen kun je er ook niet op, gewoon je hoofd op een bepaald ritme bewegen en dat dan een hele avond lang.. doe mij maar wat anders! We zijn toen met een aantal mensen wat gaan zitten en kletsen en op een gegeven moment werd een kampvuurtje gemaakt, was wel nog gezellig! Rond een uur of 4 ging ik richting hangmat en sliep ik vrij snel. Totdat het ineens begon te regenen en ik en Jana dus geen afdak boven ons hoofd hadden. We besloten te schuilen bij het dansgedeelte (waar nog steeds hetzelfde deuntje klonk) en ik heb gewoon even gekeken naar de zatte mensen die tegen elkaar aan waren nt schuren, volgens mij hadden zij toch echt een ander muziekje in hun hoofd. Het bleef maar regenen, dus hebben we onze hangmatten maar onder een afdak erbij gepropt. Geslapen heb ik daar niet meer aangezien de ene na de andere in de hangmat erbij sprong en begon te kletsen. Wel een leuke avond gehad hoor, maar blij toen ik om 12 uur 's middags mijn bed zag!!

Gisteren (maandag) was er het hindoestaanse feest Holi Phagwa. Zegt jullie waarschijnlijk niets, maar dit is het feest waarbij er met die gekleurde poeder wordt gegooid en iedereen er heel kleurrijk bijloopt. We zijn met een groep naar de palmentuin gegaan en daar lekker gechilld. 's Avonds zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gegaan waar een dj draaide en om 8 uur kwam dj Chuckie. Het was echt een super leuke dag! Daarna in de douche flink kunnen schuren om die kleur er weer af te krijgen.. en ja, heb nog steeds wat groene en roze vlekken op me.

Nou lieve mensen dit was weer even mijn verhaal voor nu. Zoals jullie wel snappen vind ik het hier nog steeds helemaal geweldig! de tijd vliegt echt super snel.. ben nu alweer meer dan 5 weken hier en heb het nog steeds naar mijn zin.
Vrijdag ga ik op trip naar de ralleighvallen en voltzberg, dus het volgende verslag zal wat meer natuur en cultuurgericht worden;)

Veel liefs en dikke kus vanuit Paramaribo!!

  • 18 Maart 2014 - 17:30

    Anita Keijsers Crapels:

    Lieve moppie,
    Het doet me zo goed dat je zo geniet en het zo heerlijk naar je zin hebt!!!
    Prachtige foto's van een vrolijk lachende, gelukkige Anouk.
    Ik ben trots op je wat je allemaal doet en bereikt met en voor de mensen in Paramaribo.
    Geniet,..het gaat veel te snel voorbij!
    Dikke kus van je mamje XXX

  • 18 Maart 2014 - 18:44

    Elly:

    Hoi Anoek, wat een genot om je verslag te lezen. Ik krijg meteen heimwee naar de tropen. Gelukkig loop je nu ook stage, ja alleen feesten was niet helemaal de bedoeling maar wel zo lekker. De holy feest is geweldig hè, ik ken het van Parminder en van films. Wat geweldig dat je het heb meem gemaakt.
    Trouwens domino is echt een caraibisch spel, ik ben er ook mee opgegroeid en vooral de dominos lekker hard op tafel slaan als je iemand goed kan blokkeren. Badam!
    Geniet maar heerlijk, je ziet het ook op de foto's. Je ziet er prachtig uit, lekker bruin.
    Groetjes en een dikke kus elly

  • 18 Maart 2014 - 22:27

    Jose Ummels:

    Hoi meisje
    Leuk jouw verslag weer te lezen,en dat nu alles goed met de stage plek gaat.
    Ja soms triest zoals de activiteiten daar zijn,en je kan het verschil zien,hoe de mensen
    Hier begeleid worden.
    Dan leven wij toch in een weelde en luxe.
    Wij hebben hier een emotionele tijd.
    Roel/Ilona/den en Ellen zijn net weg,hebben gezamenlijk gegeten.
    De baby gesprekken zijn volop aan de gang,dit doet ook weer goed.
    Geef je van hieruit een dikke kus,ook namens pee.
    Ben blij voor je dat pap nu daar is,kan hij ook samen met jou genieten,heeft dit ook
    Verdiend.xxxxxx Jos

  • 18 Maart 2014 - 22:44

    Sonja:

    Hi Noekkie wat leuk om jou verslagen te lezen en om te horen dat je t naar je zin hebt.
    Dit is trouwens echt wel op je foto's te zien.
    Wat een leuke foto's waar je overal stralend op staat!!
    Een hele uitdaging wat je aan bent gegaan.
    Super meid je mag trots op jezelf zijn!!!
    Maak er nog n mooie tijd van.
    Xxx

  • 20 Maart 2014 - 12:10

    John Smeets:

    Haha...vanuit paramaribo...Ja anouk Je hebt het echt naar je zin Hier...Toppie ook hoe Je erover verteld...geniet van alles!!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 460
Totaal aantal bezoekers 9195

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: