Raleighvallen en voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu Raleighvallen en voltzberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu

Raleighvallen en voltzberg

Door: Anouk Smeets

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieverds!

Ik kan jullie verklappen dat ik na de trip van 4 dagen alleen nog maar meer verliefd ben geworden op Suriname. Wat was dit leuk, gezellig en vooral ontzettend mooi!
Vrijdagochtend zijn we na een top ontbijtje vertrokken met de bus. Na een flink aantal uren rijden kwamen we op de plek aan waar we moesten overstappen op de boot. Dit was zo'n leuk houten ding waarbij je zowat in het water zit en wanneer iemand beweegt je het gevoel krijgt dat de boot omkiept. Met deze boot zijn we naar een onbewoond eilandje gevaren waar onze eerste overnachting plaats zou vinden. We kwamen daar in het donker aan. Wel raar, je hebt geen idee waar je beland bent en hoe het eilandje er eigenlijk uitziet. Op het eilandje werd eerst een kampvuur gemaakt en werd er voor ons gekookt, heerlijk gegeten! Daarna onze hangmatten klaar gelegd, de meeste mensen hongen deze op tussen de bomen maar ik ben met een paar anderen op het zand gaan liggen onder de mooie sterrenhemel. Maar het was natuurlijk niet meteen tijd om te slapen, eerst hebben we nog gezellig gekletst, gedronken en gezongen en toen was het wel tijd om onder het dekentje te kruipen.
De volgende ochtend word je dan wakker en zie je pas waar je hebt overnacht. Gewoon, in de schitterende ongerepte natuur van Suriname. Nadat we in de rivier hadden gebaad en hadden ontbeten zijn we met de boot verder gevaren naar het resort bij de raleighvallen. Dit was echt een hele mooie plek. Wij konden onze hangmatten in een grote open hut hangen waarbij we prachtig uitzicht hadden op de rivier. Nadat we wat hadden gechilld en broodje frikandel hadden gegeten konden we ons klaarmaken voor onze eerste wandeltocht door de jungle. We gingen met een kleiner groepje en een gids. Heel erg leuk, vooral omdat onze gids zoveel van de planten en dieren afwist. We hebben wat blaadjes en takjes gegeten die dan goed zouden zijn voor de dorst of voor je hart. Er waren ook mensen die termieten en meelwormen hebben gegeten, maar zo'n honger had ik toch niet :P
'S avonds nog wat gechilld en zijn er een paar mensen nog meegegaan op kaaimannentocht. Ik ben zelf lekker in mijn hangmatje blijven liggen, maar een van de gidsen was wel zo vriendelijk om de gevangen kaaiman bij mij erbij te leggen zodat ik hem nog kon zien, je kunt je voorstellen dat ik daar heel blij mee was hahah vanaf toen was mijn bijnaam mevrouw kaaiman...
Dan zijn we aangekomen bij de zondag. De dag dat we naar de voltzberg zouden gaan. 1 groep was al vroeg vertrokken en ik zou met de 2e groep 's middags meelopen. In de ochtend besloten ze om nog een stuk te wandelen naar de Tapir die ze die avond ervoor (bij de kaaimannentocht) hadden afgeschoten. Aangezien wij een paar uur later zouden vertrekken naar de voltzberg wat al zo'n 15 km zou zijn ben ik maar samen met Aafke en manke Nelis Veerle op het resort gebleven om wat te chillen. We hebben wel kunnen zien hoe een local de voet van Veerle masseerde en bedekte met warme bladeren, zij was namelijk de dag ervoor door haar enkel gegaan. Daarna hebben we nog een spelletje gespeeld en gepraat. Ook hadden we van die leuke meneer Nilson aapjes in de bomen bij het resort. Deze hebben we nog gevoerd met banaan, zo schattig die diertjes!
Toen het zo ver was om naar de voltzberg te vertrekken was het aan t stortregenen. Er werd besloten om zondag op maandag nacht om half 3 te vertrekken.
Die zondagavond zijn we wel nog naar een strandje geweest waar we piranha's hebben gevangen. Heel apart om die beesten te zien. Er werd besloten om terug naar het resort te gaan om het eten en spullen te pakken en dan weer terug te keren naar het strandje om hier een kampvuur te maken. Ik had samen met Jana het idee om gewoon te blijven liggen samen met een van de bootsmannen. 1 uur later kwam er opeens een lege boot terug, de andere bootsman zei dat de rest niet meer kwam en dat hij ons kwam halen. We zijn toen niet gelijk vertrokken maar hebben nog wat gechilld en gedronken op het strand. Toen de bootsman opeens met een joint aankwam, paste dit wel goed in het moment en hebben we die lekker met hem opgerookt.
Eenmaal terug op het resort waren er mensen muziek aan het maken en lag het Tapirvlees op het vuur. Het was best lekker vlees, beetje taai, maar smaakte goed! Nadat we nog wat hadden gedanst was het alweer 1 uur toen we naar onze hangmat gingen. Een uurtje later werd ik gewekt door een zaklamp die op mijn hoofd scheen. Ik moest opstaan want we zouden vertrekken richting Voltzberg..

We vertrokken om half 3 lekker in het donker door de jungle richting de berg. De tocht ernaartoe was apart maar heel leuk. Iedereen liep er met zijn zaklampje de boomstammen en wortels te ontwijken. Ook nog een aantal keer over een pool heen moeten komen door over een boomstam te lopen. Dit laatste ging mij niet altijd goed af waardoor ik natte voeten kreeg. Na zo'n 2 uur stonden we aan de voet van de voltzberg, toen begon de echte klim pas! Jezus wat een berg! In het begin moesten we van de ene steen naar de ander omhoog stappen en met een touw onszelf de rots optrekken. Daarna was het gewoon een mega grote steen die je omhoog moest zonder bomen of lianen waar je je aan vast kon houden. Ik heb op stukken op handen en voeten gelopen (jepp heel charming) omdat het zo steil was. Eenmaal boven was iedereen kapot, helemaal stil en lag zowat te slapen. 5:45 waren we aan de top, we zouden de zonsopgang gaan bekijken, maar daarvoor moesten we nog een uur wachten. Toen het lichter werd zagen we dat het jammer genoeg erg mistig was waardoor we niet het spectaculaire uitzicht kregen waar we op hadden gehoopt. Maar dat geeft niet, want het was echt een overwinning op mezelf om die berg op te komen. En toen... What goes up, must come down. We moesten die berg ook nog af natuurlijk. Nu was het wel licht maar dat maakte het niet minder eng om die berg af te gaan. Met volle spanning op de spieren in de bovenbenen, knikkende knieeën en af en toe op de kont en handen ben ik die berg afgekomen. Heel blij en toch ook wel trots toen ik beneden was.
Eenmaal beneden moesten we wel nog dat hele stuk terug door de jungle. Wel super leuk om nu alles in het licht te zien. Op de heenweg heb je geen idee waar je loopt en waar je overal langskomt. Onder het lopen hebben we nog een hertje, mooie blauwe vlinder, een slang, slingerapen en doodskopaapjes gezien. Ik was wel blij toen het einde in zicht was en met een voldaan gevoel kon ik eenmaal op het resort weer het water ingaan om te wassen.

Nadat iedereen weer wat frisser rook hebben we onze spullen gepakt, hebben we nog wat van die heerlijke bakabana's gegeten en zijn we met de boot aan onze terugreis begonnen. Bij de overstap naar de bus nog heerlijk gegeten en toen dacht ik hmmmm lekker slapen! Daar was ik aan toe! Nou.. jammer dan. We gingen volle gaas over een hobbelebobbeleweg heen dus slapen zat er echt niet in. Dan maar de muziek aan en zingen, het was echt nog heel gezellig.
Rond 12 uur was ik weer lekker thuis. Heel grappig, het voelde echt als thuiskomen na een vakantie wanneer we onze straat inreden. Ik was erg blij toen ik mijn bedje zag en ben ook vrijwel meteen gaan slapen.

Nou lieve mensen.. dit was dat mijn eerste geweldige trip naar het binnenland, nu hebben jullie ook een serieuzere en culturele kant van mij gezien ;). Ik ben zeker van plan nog een paar tripjes te maken hoor!
Ik ben er ook wel over na aan het denken om nog anderhalve maand erbij te plakken en mijn pleidooi via skype te doen.. Ik ga er deze week hard over nadenken, maar dan zijn jullie vast voorbereid ;)

Heel veel liefs uit het fantastische Paramaribo!


  • 27 Maart 2014 - 21:14

    John Smeets:

    Haha...van dit verhaal is niks van gelogen...ik was getuigen, een super avontuur in de binnenlanden van suriname!!!

    Anoukie...groetjes xx

  • 27 Maart 2014 - 23:24

    Anita Keijsers Crapels:

    Meisje wat ben je toch een stoer wijf!!!!!
    Je leert jezelf nu eens heel goed kennen,...
    Valt niet tegen he?! Je bent een toppertje!!!
    Mevrouwtje kaaiman!!!!!!
    Dikke poen van dien mamje X

  • 28 Maart 2014 - 17:09

    Vivian Crapels:

    Hey Anouk,

    Wat goed om te horen dat het je daar zo goed bevalt.
    De stukjes wat je schrijft zijn heel leuk zo kunnen wij hier ook een beetje meegenieten.
    Ik zie ook dat je er nog anderhalve maand langer wil blijven.
    Doe wat jij denkt dat goed is voor je.
    Geniet met volle teugen dit neemt niemand je meer af.

    Groetjes Vivian, Marc, Melissa, Kim en Mike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 9184

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: