De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Smeets - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Anouk Smeets

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve Limbo's!

Ik zit hier ondertussen alweer meer dan een week, genoeg meegemaakt dus tijd om weer een verslagje te typen..
Tja wat heb ik allemaal gedaan deze week.. Eigenlijk vrij weinig maar toch een hoop meegemaakt en gezien.
Ik heb voornamelijk de stad een beetje bezichtigd en om me heen gekeken wat er allemaal was. Daar waar ik eerst geen flauw benul had waar we reden met de taxi leer ik het centrum nu wel beetje bij beetje kennen. Dit komt ook wel dankzij onze huisgenoot/reisleider die ons een beetje wegwijs heeft gemaakt.
Ohja, we zijn met de bus gegaan! Dat was wel erg grappig.. Komt zo'n gammel busje aangereden, natuurlijk al best vol, maar als je naar binnen loopt kunnen er nog stoeltjes uitgeklapt worden waardoor je ook in het gangpad kunt zitten.. Opzich best praktisch en handig zul je denken. Totdat er iemand op de achterbank wil uitstappen.. Dan kunnen dus al die mensen gaan opstaan, naar buiten lopen, diegene eruit laten en dan weer terug de bus in. Maargoed, voor 1,25 SRD (30 cent ofzo) zal ik niet klagen.

Verder die week nog wat gechilld, gezwommen en etc. en toen was het donderdag! De dag waar iedereen naar uitkijkt want donderdag, vrijdag en zaterdag is hier stapavond :) En ja.. ik snap wel waarom iedereen hier naar uit kijkt. Van te voren wat drinken en kletsen in de lounge en dan op donderdag richting Havana, wat een leuke tent! Heerlijke muziek gewoon, zoiets als de Karma in valkenburg.. alleen de tent zelf is wel net wat vetter en er zijn meer mensen.
De dag erna zou de poetsvrouw komen, want ja die komt iedere week ff de kamers hier schoonmaken. Alleen was ik om 9 uur blijkbaar nog niet wakker te krijgen, ze had blijkbaar al een aantal keer goed op mijn deur geklopt (hoorde ik later van een huisgenootje). Gelukkig werd ik een uur later wel wakker van haar gebonk.
Vrijdagavond zijn we met een groep gaan eten en daarna met n paar richting de lounge gegaan. De bedoeling was om erna nog naar touché te gaan, maar aangezien dit pas om 2 uur was en ik redelijk aan de gare kant was heb ik dat maar afgeslagen.
Zaterdag nog met Veerle en Marleen het centrum ingegaan, leuke slippertjes gekocht en alvast wat waterschoenen gehaald voor wanneer ik een tripje ga maken (echt van die mooie knalroze dingen). 's Avonds had Tom heerlijke risotto gemaakt en kwam de bups bij ons thuis eten.. daarna nog gaan stappen in Zsa Zsa Zsu. Ik had er niet veel verwachtingen van omdat anderen zeiden dat t niet zo leuk was, maar ik heb mij prima geamuseerd! Alleen al veel moeten lachen om de mensen die er waren aant dansen. Zatte mensen, uit de maat dansende mensen, koppeltjes die helemaal los gaan etc.

Ik moet natuurlijk wel nog wat nuttigs doen hier in Paramaribo, dus maandag ben ik maar eens bij mijn stageplek (bureau voor dak- en thuislozen) langsgegaan voor een gesprek. Het begon al gelijk goed.. die man keek heel verbaast toen ik zei dat ik een gesprek met hem had en toen ik eenmaal met hem aan tafel zat was de eerste vraag: Wat kom je hier eigenlijk doen? Ik vond t vooral erg apart omdat ik toch echt eerst mijn afstudeervoorstel heb gestuurd en hij deze heeft goedgekeurd.. en nu heeft hij geen idee wie ik ben en wat ik kom doen.
Nu blijkt ook nog eens dat deze meneer weggaat en ik dus een andere begeleider ga krijgen. Als t goed is krijg ik daar vandaag meer gegevens van zodat ik met hem ook nog een afspraak kan maken en weer uit kan leggen wat ik allemaal kom doen. Aghja, komt goed!
Ze werken daar wel met verschillende werktijden. van 07:00 tot 15:00, van 15:00 tot 22:00 en van 22:00 tot 07:00. Natuurlijk probeer ik mijn tijd zo voordelig mogelijk in te plannen, maar het is ook wel goed een keer een nachtdienstje mee te draaien al zie ik daar wat tegenop. De mensen wat ik tot nu toe heb gezien waren vooral wat oudere mensen, een aantal met rollator, dus ik hoop wel dat ik een beetje actie kan ondernemen daar.
Klinkt allemaal niet zo positief haha, maar ik heb wel zin om hier mijn ding te gaan doen, het zal een hele uitdaging voor me worden.

De mannen hier zijn trouwens ook wel echt grappig, ze zeggen gewoon wat ze denken. Zelfs wanneer ik met een rood hoofd van de warmte uitgeput richting huis loop wordt er nog gefloten en dingen naar me geroepen.. Heel vleiend, maar echt geen behoefte aan! Agh, kan er wel om lachen.

Het bevalt me nog steeds helemaal goed hier.. ik ga deze week eens kijken wanneer ik welk tripje ga doen.
Owja iedereen nog bedankt voor de leuke reacties! Ik vind het erg fijn om te weten dat mensen ook echt lezen wat ik hier uitvreet hahah.

Veel liefs,

Anouk

  • 18 Februari 2014 - 17:32

    Marissa:

    Hahaha. En Anouk is los!!! Super manne. Duimen dat alles mit afstuderen good kump! Mr dat zal vas. Geneet drvan xxx maris

  • 18 Februari 2014 - 18:02

    Elly:

    Oja, wie ben je en wat kom je doen? Komt bekend voor. Het heet tropische administratie! Wel leuk allemaal en spannend, go with the flow, dan red je het daar wel. Wat betreft de doelgroep, het is inderdaad zo dat de ouderen weinig hebben en deze opvang nodig hebben, wel erg hè?
    ik verheug me op je volgend verslag. Prettige week en natuurlijk ook het weekend. Liefs elly

  • 18 Februari 2014 - 20:41

    Anita Keijsers:

    Hee lieffie,
    Wat een leuk verslag weer van de afgelopen dagen.
    Zo kan iedereen je tamelijk op de voet volgen, en voelt het niet dat je zo ver weg bent!
    We hebben vrijwel dagelijks (een aantal malen) contact, maar toch is het mooi om je verslag te lezen!
    Ik ben zo blij dat je het zo goed met je huisgenoten kunt vinden en dat je de tijd van je leven hebt!
    Als je over drie maandjes thuiskomt is het hier maar saaie boel als je daar de donderdag, vrijdag en zaterdag met de voetjes van de vloer gaat!!!! Haha
    Ik ben trots op mijn lieve meid
    Ik hou van je
    Lieve groeten van Remco
    Dikke kus van je mamje!!!

  • 18 Februari 2014 - 22:02

    John Smeets:

    Hey meiske...haha dus een goed begin van je eerste "stage"dag.
    Zal allemaal wel goed komen op z'n surinaams en je zult beslist je draai wel vinden daar.
    Dus het stap leven is wel oké daar...heerlijk hè...dan weet je wat je te wachten staat met de carnaval daar !!
    SUCCES!!

    Groetjes oet Sjömmert xxx

  • 19 Februari 2014 - 16:38

    De Kramertjes:

    Hoi Anouk,
    Leuk om je via deze media te kunnen volgen. Als we dit zo lezen dan zal Sjömmert wel erg saai zijn na 3 maanden Suriname. Geneet ervan!

    De Kramertjes

  • 20 Februari 2014 - 07:19

    Oma:

    hoi schat fijn te horen dat het je daar bevalt,en op stap gaan kun je daar ook heb ik gelezen .Profiteer van deze tijd . Veel liefs uit Klimmen.

  • 20 Februari 2014 - 08:19

    Jose Ummels:

    Ha meisie
    Het uitgaans leven bevalt in ieder geval goed,heerlijke muziek,waar de heupen los
    Van gaan.
    Leuk om dit te kunnen volgen, en dat je hierover relaxe kunt zijn,want ik zou het Spaans benauwd krijgen,als mijn stage begeleider zou vragen wat kom je doen !!!
    Maar als je tips nodig hebt,wat je zou kunnen doen met de oudere mensen,met rollator dan hoef je maar een seintje te geven,want je weet ben hier al meer dan 40 jaar mee aan het werken. leuke bingo avond ?????
    Nou meisie geniet verder,in afwachting van je volgende verslag.
    Dikke knoevel van pee en mich xxxxx

  • 27 Februari 2014 - 17:17

    Kramertjes:

    Hoi Anouk,

    Leuk dat pap het tripje met jou samen gaat maken. We zijn benieuwd naar foto's want wij hebben geen Facebook. We vragen ons af hoe de Surinaamse boys eruit zien, met en zonder kleren. Misschien komt Nadine dan wel met pap mee, als de foto's haar bevallen.
    Groetjes, de Kramertjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 9205

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 16 Mei 2014

Suriname

Landen bezocht: